single
20.05.2025

Raport 2024 – stabilizacja, czyli bicie na alarm!

W 2024 roku w Polsce miało miejsce 2 930 wypadków drogowych z udziałem dzieci i młodzieży w wieku 0-17 lat. W zdarzeniach tych 96 dzieci poniosło śmierć, a 3 003 doznało obrażeń. W stosunku do 2023 roku sumaryczna liczba wypadków utrzymała się niemal na tym samym poziomie (w 2024 miał miejsce dokładnie jeden wypadek więcej z udziałem dzieci lub młodych ludzi).

Co więcej o siedem osób wzrosła liczba zabitych, a o 48 liczba rannych. Obserwowane wzrosty są niewielkie, ale niepokojący jest fakt, że na przestrzeni ostatnich trzech lat dane są bardzo zbliżone. To oznacza, że następuje pewna stagnacja i potrzebne są zdecydowane, nowe działania, by zwiększać bezpieczeństwo i pozwolić krzywej dotyczącej zdarzeń drogowych zacząć wyraźnie opadać.

W danych policyjnych szczególną uwagę zwraca fakt, że zdecydowanie najliczniejszą grupą poszkodowanych są dzieci w wieku szkolnym (7–14 lat), co wiąże się z ich codzienną mobilnością – dojściem do szkół, korzystaniem z rowerów czy komunikacji miejskiej.

Z analizy wynika, że dzieci najczęściej występują w wypadkach drogowych w roli:

  • pasażerów – 1 251 rannych i 16 zabitych,
  • pieszych – 830 rannych i 14 zabitych,
  • rowerzystów – 382 rannych i 5 zabitych.

Zdarzenia z udziałem dzieci jako pieszych mają miejsce głównie na przejściach dla pieszych, a ich przyczyną bywa często nieustąpienie pierwszeństwa przez kierujących. W przypadku rowerzystów – dominują wypadki z powodu nieprawidłowego przejazdu przez jezdnię lub przejazd dla rowerów. Dzieci jako pasażerowie są ofiarami wypadków spowodowanych głównie przez nieostrożność kierujących – w tym niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Te dane tylko potwierdzają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci spoczywa przede wszystkim na nas – dorosłych. Konieczna jest intensyfikacja działań edukacyjnych, zwłaszcza w zakresie:

  • – poprawy widoczności dzieci na drodze (odzież odblaskowa)
  • – bezpiecznego przewożenia dzieci w pojazdach (foteliki, pasy bezpieczeństwa),
  • – edukacji w szkołach z zakresu bezpiecznego poruszania się po drogach,
  • – kontroli zachowań kierowców w rejonach szkół i przejść dla pieszych.

Są to zarazem priorytety, które będą przyświecać tegorocznej Wielkiej Wyprawie Maluchów dla Dzieci. Po zakończeniu międzynarodowej części wyprawy, kolumna Maluchów zawita do kilku polskich miast, by w nich prezentować i uczyć, jak zapewnić dzieciom bezpieczeństwo na drogach.